Saturday 21 January 2006

久病成医?

那天早上起床时,就听到某韩剧女主角的一段话。我不知道是哪部韩剧。因为电视在床旁,早上和晚上都零零碎碎的看了些许,象是那女的不知怎的欠了那男的一笔钱,而他便要求与她“契约恋爱” 以摆脱家人的纠缠。典型韩剧吧。可是我蛮喜欢那女生的,有点儿胖,又喜欢烘蛋糕,象我!:p (就连手机铃声都是一样的!Samsung嘛……)

在“契约”初期一次不如意的早晨,她一边烘蛋糕,一边想:

身体对心说:“我生病的时候有医生医疗。你生病时,有谁为你治病?”
心回答身体:“我生病了,只有自己可以把自己医好。”
有些人心痛的时候会喝酒,有些人会唱歌……我心痛了,就想早起,到厨房做糕点。没有比这样更香甜的医疗方法了。

我一直记着这段话。我想,每个人都有自成一套的所谓coping mechanism吧。留学时期就已经发现家务和烹饪对我来说是一种therapy。我喜欢把桌上的文具等重摆,老爱花上大把时间小心翼翼的把每一件衣物熨好烫好,更热衷于下厨。

记得最后那年,考试压力特别重,因此特别用功。在一个没有心情K书的午后,我烦得要命,就跑到厨房做了一个巧克力蛋糕。因为是临时想做的,冰箱里的牛油不够,我用了近半杯的菜油取代,是一个无敌发胖毒药!而我竟因为心烦,当场就吃下了四分之三!(开动前已分了四分之一给在场的邻居。如果她不在,恐怕我就把整个蛋糕吞了!)

又一次,为dissertation而烦,把冰箱里的食物都拿出来煮了!一个人,五六道肉啊菜啊,眼见吃不完了,幸好当时寄宿我家的朋友回来,陪我吃了一大半,剩下的都留着当隔天的午餐。(吃,也是一种疗程。可是东西吃多了会腻,煮菜做家务却不会;至少我对煮菜家务还没腻!)

前阵子,我常在周末下厨,煮些意大利面,回味留学时代的感觉,也在繁忙的空档里自得其乐一番。刚过去的圣诞,在朋友家大煮一顿,虽然没有象以前那样摆得老大一桌,也乐的很。

(I’m too damn slow typing in Chinese!)

Lately, I’ve been having depressing and sometimes morbid thoughts. Or maybe these evil thoughts crawl into my head, a result of a weak mind..? But no excuse for myself! Despite an exhibited optimism to the world at large, I must admit that my innate pessimism (think my sad CDs which I love so much) is beginning to manifest itself and way too often these days.

I’m glad, though, that I have some tools to make myself feel better, to clear my mind. Although I seldom have the chance to cook in the house these days (time and poor adaptability to using only one lonely hob), I make it a point do my own ironing every week or two, weekend mornings, when people are taking the chance to sleep in. This is healthier than years back, when, as a child, I used to dig my fingernails into my arms when I was really upset or angry - repressed kid, no loud outburst, everything was inward. Anyway, that was a passing phase..

Point is, I don’t want to walk around looking like the world owes me something - if I do, you have to hit me on my head! 敲敲敲敲我的头! – or as if I’m the saddest person in the world, cos I’m not. I want to appear happy so people around me will feel happy too, but to do that, I cannot be unhappy internally. Actually it’s a cycle la: if I make myself look happy, I can infect myself too. Right? Yes, I think so :)

Nvm, yet another random outburst due to fiction...

1 comment:

  1. Cheer up yah, i am into some depression too...

    :)
    YY

    ReplyDelete